Kort nachtje, lange dag - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Emily - WaarBenJij.nu Kort nachtje, lange dag - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Emily - WaarBenJij.nu

Kort nachtje, lange dag

Door: Debby

Blijf op de hoogte en volg Emily

12 Juli 2010 | Indonesië, Batavia

O, what a night! De voetbal begon later dan ik dacht... En toen het eenmaal begon, lag ik al te slapen. Yoer was juist eerder gaan slapen en wakker geworden toen het begon. Toen ik wakker werd was het 5 minuten voor het einde en hadden we dus verloren....... Echt zo balen. Ik miste wel heel erg de oranjepret die ik op tv zag voor de wedstrijd.

01.30 begon de wedstrijd bij ons en om 5.30 ging de wake up call! ARGH vroeg. Wij hadden het niet makkelijk, maar Emily was helemaal niet wakker te krijgen. Alleen met de belofte dat ze een jurk aan mocht en niet hoefde tanden te poetsen, wilde ze een beetje wakker worden, arme ziel. We waren ook weer 5 minuten te laat bij onze gids, what's new?

We hadden een erg aardige gids die ons 2 uur heeft rondgeleid. Maar wat is nou 2 uur? Het was echt gaaf dat we zowat op de Borobodur sliepen! Het was niet heel druk gelukkig, iedereen komt meestal heel vroeg of bij de zonsondergang. Maar de vakantie was voorbij en het was maandag. Het ademde zo'n rust en sereniteit uit. De gids kon ons veel vertellen, fijn. Dat geeft net meer waarde aan een bezoek. Onze kleine draak was moe en pieperig. We hebben haar echt op sleeptouw genomen en omgekocht met Mentos. Een buggy werkt hier niet kan ik je zeggen, haha. Het was heerlijk om zo rond te dwalen. We kwamen nog een Nederlands stel tegen die met een gids van dezelfde organisatie dezelfde tour deed. Later bleek dat zij een dag langer voor minder geld hadden geboekt en ook nog eens een chauffeur en gids hadden. Altijd goed om een beetje vergelijkend warenonderzoek te doen.

We zijn op de Borobudur geloof ik zeker 50 keer gefotografeerd, totdat we het echt allemaal zat waren, we hadden er toch 500 ruppia voor moeten vragen! De een na de ander, een buslading Indo's en dan allemaal om de beurt, argh! Er zat ook een hele foute travestiet bij met zijn moeder. Hij had al zijn nagels gelakt en zijn hele gezicht zat onder de witte plamuur, sieraden om, gewoon lachwekkend. Hij had zijn zinnen op Yoer gezet, trekken aan Yoers arm, net zolang tot Yoer met hem op de foto ging. Na de Borobodur snel nog een kort bezoek aan het museum en toen waren we weer vlug terug bij het hotel om te ontbijten rond half 9. Daarna rustig opgefrist en de spullen gepakt. Het was een heerlijke plek, jammer dat we niet langer bleven. In de lobby op onze gids gewacht en gratis geinternet.

Met de bus weer op weg. De eerste stop was al vrij snel bij een kleinere tempel. Het was erg warm en Yoer en Emily bleven in de auto. Veel leuke souvenirstalletjes eromheen, maar eigenlijk uit gewoonte niets gekocht. Wat foto's gemaakt en toen weer door.

Daarna gingen we door naar een zilverfabriek natuurlijk. Yogja staat bekend om zijn zilver. Mooi om het proces van zilver maken te zien. Zo priegelig en intensief. De rondleider daar vertelde dat hij elke dag na het tandenpoetsen ook met tandpasta zijn zilver poetste, bleef het mooi van! TIP! Emily in de buggy alle trappen op getild en in het winkelgedeelte welkom geheten met een klein kommetje Jasmijnthee. Ik heb nog een heel lief zilver kettinkje gekocht met een hanger in de vorm van een slippertje. Echt Indisch, haha.

Toen weer in de bus op weg naar de Prambanantempel. Een druk program en Ems was net in slaap gevallen. Maar we gingen eerst een ijsje zoeken. Helaas was bij al die 300 stalletjes buiten niet 1 ijsje te vinden en het was zooooo heet. Bij de Prambanantempel zonder gids wat rondgelopen. wij vonden deze eigenlijk mooier dan de Borobudur, beetje vergelijkbaar met stijl Ankor Wat. Ik ben bij de Prambanan 20 jaar geleden niet geweest en wilde het graag zien. Maar het was zo schuw heet, dat we het echt snel gezien hadden. Eigenlijk jammer. Emily pet op, ik Yoers pet. We liepen verkeerd terug, waardoor we omliepen in die hitte. Bij een speeltuintje Emily nog even geschommeld en toen naar de uitgang. Jee zeg, we moesten ons alleen worstelen door een zee van souvenirstalletjes om uiteindelijk bij de uitgang te komen. We dreven zowat de bus in.

Als laatste gestopt in Yokja bij een batikfabriekje (een van de velen!).
We hebben gezien hoe ze met stempels en zelf schilderen batik maken. Leuk om te zien en er gaat echt heel veel werk in de stof zitten. Over het algemeen vinden we batik niet heel mooi, maar je waardeert het wel als je ziet hoe een arbeidsintensief proces het is. Emily vond de stoffen ook mooi en wilde graag helpen bij het proces. Maar dat was wat listig met chemische stoffen en kokend water enzo. Nog even in de winkel rondgekeken, maar niets gekocht.

Doodmoe van een te korte nacht en drukke dag hebben we laat tussendoor gelunched met een indische maaltijd van een buffet. Er liep nog een heel grote rat over de muur ?! HUH, Oke, BAH! We hoorden dat ze hem probeerden te killen met iets wat leek op zo'n electrische vliegenmepper. Het knetterde een beetje.

Eind van de middag zijn we afgezet bij Wisma Ary's in Yogja. We wilden liever een hotel met zwembad voor Emily, maar dit was ook erg leuk! Een mooie binnentuin en nette grote kamers met gekke beschilderde badkamers. Toen ik de kamer ging bekijken, bleek dat we naast het Nederlandse stel (Arjan en Marlous) zaten die we vanmorgen op de Borobudur hadden gezien, gezellig. We hebben beneden nog een drankje gedaan en zijn toen snel gaan douchen en om 17.30 uur doodmoe in slaap gevallen. Niets gegeten, maar wel de hele nacht doorgeslapen.