Sight seeing Yogja - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Emily - WaarBenJij.nu Sight seeing Yogja - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Emily - WaarBenJij.nu

Sight seeing Yogja

Door: Debby

Blijf op de hoogte en volg Emily

13 Juli 2010 | Indonesië, Batavia

Vanmorgen rustig ontbeten met fruit, toast met jam en ei. Het is leuk dat ze hier hele mooie duizend en een nacht vogelkooien hebben hangen met verschillende mooie vogels erin. Emily is altijd blij met beestjes. Er zijn ook een paar vijvertjes met vissen, helemaal leuk.
De eigenaar ging de vogels eten geven. De ene mag alleen fruit, de ander insecten. Wel worden eerst de pootjes van de levende krekels eraf gehaald voordat ze ze te eten krijgen, anders kunnen de stembanden van de vogels beschadigen!!! Dat weten we dan ook weer.

We zijn gaan lopen naar het paleis (Keraton) van de sultan. HEET HEET HEET!! Pfoe, in Yokja is het echt het heetst tot nu toe! We waren al gefrituurd voordat we er waren. Bij de ingang van het paleis knoopte een aardige Indo een praatje met ons aan. Hij vertelde dat het was gesloten vanwege een besnijdenis. Hij was gamelanspeler en kon er ook niet in met zijn medespelers die voor de deur stonden. We voelden eigenlijk nattigheid, maar het klonk ook weer geloofwaardig? MMM. Hij wist een leuk kunstnijverheidswinkeltje. Kon de becak ons zo heen brengen voor maar 0,50 eurocent. Wij protesteerden nog met onze ervaring van vorig jaar in Maleisie, toen er 7 spaken braken van de fietstaxi waar we toen inzaten! Maar het moest lukken. Toch maar gedaan. Met zijn drieen in dat veels te kleine bakje gaan zitten, 2 rugzakjes en een buggy erbij, paste eigenlijk (net) niet.....hahaaha! Wel erg leuk om gedaan te hebben.

Toen we daar werden afgezet, bleek het alleen te gaan om batikschilderijen. Er werden veel jonge mensen gedropt voor de deur met fietstaxi's Er waren allerlei doeken van leerling en meesterschilders te koop. Best leuk eigenlijk! Yoer en ik hadden er 2 die we allebei mooi vonden en we konden niet kiezen. Uiteindelijk ze allebei meegenomen voor een special price. Je krijgt het doek opgevouwen als een sjaal mee in een envelop. Makkelijk vervoeren. Alleen thuis nog opspannen of inlijsten. Mooi souvenir.

Daarna zijn we gaan lopen naar de Jalan Malioboro, de grote winkelstraat van Yogja. Leuke sfeer, heel veel stalletjes en kraampjes met souvenirs. In het grote overdekte winkelcentrum op adem gekomen, heerlijk koel, zucht. Ik was ook een beetje oververhit. We zijn eerst maar eens gaan eten en drinken. Emily patatjes en wij spagetti. Het waren bescheiden porties, maar prima. Bij mij zat er alleen wel peper door, HHHHEET!. Daarna rondgestruind en wat geshopt.
De bovenste verdieping was weer een kermis, allerlei speelautomaten, beesten waar geld in moest en waar je op of in kon zitten. Emily heeft nog eendjes gevangen en in het ballenbad en de speeltuin gespeeld. Bij de toegangsprijs kreeg ze gifgroene sokken om aan te trekken, wel zo hygienisch.

Met de aircotaxi teruggegaan, want Emily was voldaan in slaap gevallen. Bij het hotel in het restaurant wat gedronken zodat Emily verder kon slapen. Met Arjan en Marloes gezellig zitten kletsen en besloten om samen uit eten te gaan. Emily heeft in het restaurant de hele avond voor ons opgetreden met de I-Pod, heen en weer rennen, beentje in de lucht, lachen! Arjan en Marloes komen uit Delft, ook toevallig, dus veel raakvlakken en de hele avond gekletst. We wilden nog een afzakkertje nemen en hadden in de kast van het restaurant allerlei drank zien staan (dat verkopen ze nauwelijks omdat ze moslim zijn). Bleek ook hier dat het niet echt was, maar voor de sier! Haha, jammer! We zagen ook nog een mega grote salamander (salamonster volgens Emily) op de muur zitten. Ik dacht werkelijk dat het een beeld aan de muur was, totdat ie wegrende. Ik schrok me dood. Ik ben er niet bang van, maar als je denkt dat iets nep is en ineens beweegt..

Toen we weer in de kamer terug waren eindelijk het gekke bad 'vol' laten lopen met water. De stop werkte niet goed en het was een groot bad. Met Emily wat gespeeld en het zweet en zand van ons afgespoeld. Emily lekker slapen en wij buiten voor de kamer met Arjan en Marloes nog een drankje gedaan (die we onderweg in een supermarktje hadden gekocht). Rond 23.30 in bed.