Zonneschijn!! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Emily - WaarBenJij.nu Zonneschijn!! - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Emily - WaarBenJij.nu

Zonneschijn!!

Door: Debby

Blijf op de hoogte en volg Emily

29 Juli 2009 | Maleisië, Kuala Lumpur

Hoera, toen we vanmorgen wakker werden scheen zowaar goed de zon! Wat een boffie! De meesten dachten dat het vandaag weer zo'n druilerige dag zou worden. Gelukkig niet dus.
Daarom spullen gepakt, boterham gegeten en naar de taxi gelopen. Die ons naar het gebied van de mangroven heeft gereden rechts boven in Langkawi. Het was een vriendelijke, goed engels sprekende man. Die vroeg wat we gingen doen vandaag. Dus wij aangegeven dat we de mangroven wilden zien en misschien nog de cable car. Voor 100 RM konden we hem 5 uur huren. Dat was een prima deal, dus afgesproken. Toen we bij de mangroven afvaartplaats kwamen, was het erg druk! We hadden gelezen dat het goedkoper zou zijn om zelf met de taxi te gaan en dan een boot te reserveren daar. Dat bleek dus zeker niet zo te zijn. Het was big business daar. Een grote, bijdehandte, bazige Maleier wist niet hoe snel ie de mensen in een boot moest krijgen en het geld moest innen. We moesten nog 300 RM betalen voor 2 uur met de (eigen) boot met bestuurder. Oke, wel relaxed een eigen boot. Toen we wilden wegvaren, startte de boot niet. En na 10 minuten aangehoord te hebben dat de motor verzopen was, zijn we opgestaan en hebben een ander gevraagd. Dus bij zijn buurman ingestapt. Helaas sprak hij zeer weinig engels en moesten we zel vragen naar de bijzonderheden of dieren. Dat was dan meer een geknik of gewijs als antwoord. We stopten als eersten bij een plaats waar ze net kip in het water hadden gegooid voor de adelaars. Ik dacht dat elke boot dat deed voor zijn bezoekers, niet dus. We boften dat een andere boot dat wel had gedaan. En er vlogen er dus veel rond. Inderdaad Rem en Es, gaaf gezicht. zo dichtbij, heel bijzonder. Yoer nog wat gefotografeerd en Emily en ik gefascieerd als boegbeeld zitten kijken. Het was een prachtig gebied, die mangroven. Van alles te zien, als je maar goed kijkt. Aan de kant zagen we veel aapjes en ook heel kleine gafe rode krabbetjes rondrennen met een enorme schaar. Later zagen we ook nog een hele grote hagedis en nog een groot beest zwemmen in het water. We gingen door de Crocodiles Cave (geen krokodil te zien, alleen wat vleermuizen), Emily vond het best spannend. Kon daarna het woord grot zeggen. Nog uitgestapt bij de Bat Cave. Daar moesten we 1 RM entree betalen, huh? Met een grote zaklamp naar binnen, bukken! Veel vleermuizen, leuk. En veel stalagmieten/stalactieten (hoe schrijf je het ook alweer?). Er liepen ook nog wilde apen. Maar die waren net te bijdehandt en onbetrouwbaar. Dus niet teveel aandacht aan besteed. Het valt ons op dat de meeste Maleisiers en andere toeristen als de dood zijn voor dieren. Ze lopen echt met een grote boog om een aap of hagedis. En als ze een slang zien, gillen ze nog net niet (soms wel ;-)). En wij maar aaien, eten geven, foto's maken en blij kijken!! Toen we weer terug op de boot waren zagen we een bootje waar ze verse cocosnoten verkochten. Ik wilde die wel, lekker toeristisch. Maar toen Yoer zag dat die dingen werden afgespoeld in de rivier, zijn we maar doorgevaren. Dat is vragen om ellende.
Hierna nog even uitgestapt bij een vlonder waar ze in het water allerlei vissen, haaitjes, roggen, krabben hadden die je kon bekijken. Erg leuk om te zien. Er was een enorme rog (stingfish) die de kant op kroop op je hand als je je hand erin hield. Hebben wij niet gedaan. En een van de mensen van daar haalde een soort gepantserde krab boven water, Emily ging er gezellig naast zitten en aaide het beestje wat over zijn schild. Ik blijf me verbazen. Daarna over open zee teruggevaren naar het startpunt. Was nog een mooi stuk zo langs de kust en even lekker hard varen en uitwaaien.

Terug bij de taxi zijn we naar een waterval gereden, die dicht bij de weg lag en waar we even konden afkoelen. Maar het bleek toch best een klim. Teveel met Emily. Ze wilde niet stilzitten op Yoers nek. Dus we zijn snel afgehaakt en hebben beneden 1 veilige cocosnoot gekocht. Emily voor het eerst proeven. O, wat vond ze het smerig. Leuk gezicht trok ze erbij. Ik heb hem maar leeggedronken. Daarna weer de taxi in en naar de Cable Car. Dat is een kabelbaan die naar een hoog punt gaat, waar je een mooi uitzicht hebt over het eiland. Daar aangekomen, bleek het enorm toeristisch. Ook een heel park omheen gebouwd met winkels, dierenparkje, vijvers, restaurant etc. Emily begon al wat moe te worden, dus het rondkijken overgeslagen en direct in de Cable Car gestapt met 2 Chinezen die Emily fantastisch vonde. Het uizicht was erg de moeite. God, wat ging dat ding hoooooooog! Ik voelde het wel een beetje kriebelen in mijn buik. Boven rondgekeken, het was erg druk. Nog in de rij voor een hotdog en hamburger. Dat duurde ook ruim een half uur. En waarvoor?? Inmiddels was het enorm bewolkt geworden, dus de foto's hebben we maar geskipt. Nadat we weer terug waren, met Emily nog even bij de konijnen geweest. 3 zakjes met wortels gekocht en iedereen helemaal blij. Ook Yoer. Daarna moe naar de taxi gelopen. We waren wel later dan afgesproken terug bij het resort. Maar dat kwam goed. Het was leuk. Allemaal op bed tukje gaan doen. Ik kon alleen niet slapen. Toen mijn moeder belde ben ik buiten op het strand gaan zitten met mijn boek. Nog even genieten van de laatste dag. Het is hier heerlijk. Yoer kwam er een uur later bij en toen Emily wakker was nog even lekker in de zee en op het strand gespeeld en leuke foto's gemaakt. Daarna lekker gegeten in een visrestaurant. Ik heb mijn eerste kreeft gegeten. Lekker! Nog wat geslenterd en in Debbie's place een afzakker genomen. Yoer een grote bier en ik een cocktail Debbie's Delight. Was een gezellig dagje.

• 01 Augustus 2009 - 16:38

Viool:

Ha Deb en Yoer,

Surprise: ik kom naar je verjaardag en 22 augustus wordt tegelijk mijn warewel party!! Ik ga een paar maanden mee zeilen, maar daar vertel ik jullie alles over als jullie thuis zijn. Zondag 20 september vertrek ik uit de Veerhaven in Rotterdam.
    Zooooooooooo spannend allemaal.